Výběr VŠ práce

Stojíte před úkolem vybrat si semestrální projekt, bakalářku či diplomku? Nevíte jak na to? Dobré je řešit to v dostatečném předstihu. Není nic horšího, než mít hloupé téma či vedoucího práce. Když to podceníte, vymstí se vám to. Budete otrávení, demotivovaní, zabijete tím moře času a ještě vás třeba zkoupou u obhajoby či u státnic.

Jak si tedy dobře vybrat téma a vedoucího vysokoškolské práce?

Zde jsem sepsal pár postřehů, které mě naučil (vysokoškolský) život;) Výběr tématu a vedoucího (neboli školitele či konzultanta) jde ruku v ruce (jedno bez druhého dost dobře nefunguje).

Ač se to nemusí na první pohled zdát, dobrý školitel je často mnohem důležitější než dobré téma (krásně to ilustruje vtip o mravenci, který píše diplomku). Vedoucí vás má vést - tedy nejen odborně, ale i lidsky. Když časem zjistíte, že vám téma nesedí, ale budete mít dobrého vedoucího, podrží vás to. Obráceně nikoli.

Vlastnosti dobrého vedoucího

  • Dobré je, pokud se už odněkud znáte - třeba vás učil, takže víte, jaký zhruba je. Nebo jste se potkali na Dni otevřených dveří či podobné akci. Nebo má dobré reference (ptejte se kolegů ve vyšších ročnících).
  • Měl by na vás mít čas - pokud najdete špičkového experta, který se s vámi ale stejde jednou za semestr, budete možná nakonec nešťastní (pokud nejste vysoce samotatný student, který nezná prokrastinaci;) ). Skvělé je, když se můžete scházet třeba jednou za týden či dva. Jinak je riziko, že se na něčem zaseknete a otráví vás to nebo to prostě vyprokrastinujete a budete vše dělat na poslední chvíli a ve stresu.
  • Měli byste si lidsky "sednout" - není nic horšího, než semestr spolupracovat s někým, s kým si lezete na nervy.
  • Měl by umět vést lidi - odborná způsobilost a znalosti nejsou vše. Pokud vedoucí neumí vést, neumí stanovit termíny či je sám nedodržuje, nebude to dobré.
  • Ideální je, pokud ho vaše téma zajímá - pak je šance, že se vám bude věnovat více, než když u něj budete mít téma (které byť třeba sám vypsal), co ho nezajímá. Přenese se to i na vás.
  • Výhodou (nikoli nutností) je, aby měl vedoucí s tématem už sám nějaké zkušenosti - zní to možná paradoxně, ale není nutné, aby vedoucí dané téma měl v malíku. Smyslem vysokoškolské práce je učit se dělat "výzkumnou práci" a ta často jde neprošlapanou cestou.

Vlastnosti dobrého tématu

Nejprve si ujasněte, co vás baví. Jasně, to právě zpočátku člověk často neví, ale dobré je se zastavit a sepsat si to na papír.

Klaďte si otázky jako: Jaké činnosti mě motivují? Co mi přináší radost? Co mě ve škole baví? Kam bych chtěl dál směřovat? Co bych chtěl v životě dělat? Co nemám rád? (př. někoho baví programovat, má radost, když může dělat na projektech pro lidi, baví ho samostatná práce, nemá rád ale prostředí nemocnic; tak nebude dobré téma, kde bude muset být v týmu či na praxi na klinice, ale spíš nějaké s analýzou dat, které mu lékaři dodají).

  • Ideální je takové téma, které vás baví, ke kterému máte nějaký vztah. Přece jen na něm strávíte hodně času a dělat něco, co člověka frustruje je na nic.
  • Dobré je, když to pro vás není velká neznámá. Pokud je, nejdříve si o něm zjistěte trochu informací.
  • Pokud vás žádné vypsané téma nezaujme, můžete si vymyslet své vlastní a poprosit svého vysněného vedoucího, jestli by vám ho nevypsal a nevedl vás.
  • Inspirujte se - koukněte na vypsaná témata z minulých let, bavte se se spolužáky, co řeší. Vaše téma by ve srovnání nemělo být příliš jednoduché, ani příliš složité.

Chcete psát u mě?

Chtěli byste u mě dělat projekt, bakalářku, diplomku? Kontaktujte mě. Sedneme si a popovídáme. A uvidíme:)

Jaký jsem já?

Objektivně těžko posoudit (zkuste si mě najít na https://student.vscht.cz/anketa/, po přihlášení lze vybrat rok a pak přidat na konec url "&co=2&ucit=44569&zobraz=Zobraz" bez uvozovek, nebo mě otrocky najít v tom rozbalovacím menu) :) Nicméně mohu vám nastínit, co mám a nemám rád:

  • nemám rád práci pro práci - téma, které půjde do šuplíku a už ho nikdy nikdo neuvidí a k ničemu nikdy nebude, mě prostě nebaví
  • jsem detailista:)
  • mám ale pochopení pro osobní život, nemyslím si, že škola je to nejdůležitější na světě
  • mám rád kvalitní práci, která má smysl
  • chcete-li, naučím vás psát v LaTeXu (práce psané ve Wordu stojí za typograficky často za starou bačkoru;) )
  • chci být svým studentům přínosem
  • "Vím, že nic nevím." (Sokrates), ale většinou vím, kde to najít;)

Mé odborné zájmy

Namátkou nastíním, kde bychom se mohli odborně potkat, co mě baví:
  • aplikace pro mobilní telefony na Android
  • programování - hlavně MATLAB, C#, Java, Python, webové aplikace (PHP), bash, ...
  • zpracování dat a obrazů - úlohy pro medicínu a biomedicínu (hlavně rehabilitace, únava člověka, automatizace), biologii, chemii - zkrátka pomoc oborům, které nejsou třeba tak kované v programování a technice
  • monitoring vnitřního prostředí budov (teplota, vlhkost, oxid uhličitý, hluk, světlo, ...) - pracoval jsem 4 roky na UCEEBu
  • řídicí systémy
  • MS Kinect, Virtuální realita, robotika, ...
  • ...
Pokud nenajdete vypsané téma, které vás zaujme, mohu vám jej vypsat, pokud si sedneme.