Název předmětu: Virtuální realita v inženýrství
Ústav: 445 - Ústav počítačové a řídicí techniky
Přednášející: Prof. Ing. Aleš Procházka, CSc
Zástupce: Ing. Martina Mudrová, CSc, Ing. Aleš Pavelka, Bc. Robert Háva
   
Typ předmětu: povinný
Rozsah / zakončení: 2/1 z,Zk
Kredity 4
Doporučený ročník / semestr: 1/2
Povinné předcházející předměty:  
   
Doporučené předcházející předměty: Číslicové zpracování signálů a obrazů
   
Souhrn:  
Předmět je zaměřen na vybrané metody třírozměrného modelování včetně metod rozpoznávání objektů a užití virtuální reality pro konstrukci virtuálních těles a scén. Součástí předmětu je i  seznámení s elementy počítačového vidění v informatice. Předmět zahrnuje dále vlastnosti jazyka VRML a propojení s vybranými elementy webovských aplikací. Vývojovým prostředím je systém MATLAB a jeho knihovny.
 
 Anotace:  
1 Pojem virtuální reality, principy ovládání virtálního světa. Avatar. VRML prohlížeče.
2 Pricipy tvorby 3D světa, základní postupy, jejich matematické pozadí.
3 Homogenní souřadnice. Geometrické transformace ve 3D. Osvětlovací modely.
4 Modelování statické scény ve VRM, struktura souboru, graf scény, atributy, prototypy, VRML a HTML
5 Uzly geometrických těles
6 Uzel Transform a jeho atributy
7 Vzhled geometrických těles. Práce s textem.
8 Skupinové a synovské uzly
9 Práce se světelnými zdroji.
10 Časově závislé uzly
11 Vázané uzly. Interpolátory
12 Přehled nástrojů pro 3D modelování
13 STUDIE 1 - tvorba statického virtuálního světa
14 STUDIE 2 - tvorba dynamického virtuálního světa
 
 Literatura:  
[1] Žára J., Laskavý průvodce virtuálními světy, Computer Press, Brno, 1999
[2] Žára J., Jazyky pro popis virtuální reality, učební text ČVUT, 2000
[3] Zrzavý J., VRML - tvorba dokonalých www stránek, Grada, Praha, 1999
[4] Grepl R., Modelování mechatronických systémů v Matlab/SimMechanics, BEN 2007
[5] Burdea G.C., Virtual Reality Technology,  2003