Název předmětu: |
Virtuální realita v inženýrství |
Ústav: |
445 - Ústav počítačové a řídicí techniky |
Přednášející: |
Prof. Ing. Aleš Procházka, CSc |
Zástupce: |
Ing. Martina Mudrová, CSc, Ing. Aleš Pavelka, Bc. Robert
Háva |
|
|
Typ předmětu: |
povinný |
Rozsah / zakončení: |
2/1 z,Zk |
Kredity |
4 |
Doporučený ročník / semestr: |
1/2 |
Povinné předcházející předměty: |
|
|
|
Doporučené předcházející předměty: |
Číslicové zpracování signálů a obrazů |
|
|
Souhrn: |
|
Předmět je zaměřen na vybrané metody
třírozměrného modelování včetně metod rozpoznávání objektů a užití virtuální
reality pro konstrukci virtuálních těles a scén. Součástí předmětu je i seznámení s elementy počítačového vidění v
informatice. Předmět zahrnuje dále vlastnosti jazyka VRML a propojení s
vybranými elementy webovských aplikací. Vývojovým prostředím je systém MATLAB
a jeho knihovny. |
|
Anotace: |
|
1 |
Pojem virtuální reality, principy ovládání
virtálního světa. Avatar. VRML prohlížeče. |
2 |
Pricipy tvorby 3D světa, základní postupy,
jejich matematické pozadí. |
3 |
Homogenní souřadnice. Geometrické transformace
ve 3D. Osvětlovací modely. |
4 |
Modelování statické scény ve VRM, struktura
souboru, graf scény, atributy, prototypy, VRML a HTML |
5 |
Uzly geometrických těles |
6 |
Uzel Transform a jeho atributy |
7 |
Vzhled geometrických těles. Práce s textem. |
8 |
Skupinové a synovské uzly |
9 |
Práce se světelnými zdroji. |
10 |
Časově závislé uzly |
11 |
Vázané uzly. Interpolátory |
12 |
Přehled nástrojů pro 3D modelování |
13 |
STUDIE 1 - tvorba statického virtuálního světa |
14 |
STUDIE 2 - tvorba dynamického virtuálního světa |
|
Literatura: |
|
[1] |
Žára J., Laskavý průvodce virtuálními světy, Computer
Press, Brno, 1999 |
[2] |
Žára J., Jazyky pro popis virtuální reality, učební text
ČVUT, 2000 |
[3] |
Zrzavý J., VRML - tvorba dokonalých www stránek, Grada,
Praha, 1999 |
[4] |
Grepl R., Modelování mechatronických systémů v
Matlab/SimMechanics, BEN 2007 |
[5] |
Burdea G.C., Virtual Reality Technology, 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|