| Název předmětu: | Virtuální realita v inženýrství | |||||||
| Ústav: | 445 - Ústav počítačové a řídicí techniky | |||||||
| Přednášející: | Prof. Ing. Aleš Procházka, CSc | |||||||
| Zástupce: | Ing. Martina Mudrová, CSc, Ing. Aleš Pavelka, Bc. Robert Háva | |||||||
| Typ předmětu: | povinný | |||||||
| Rozsah / zakončení: | 2/1 z,Zk | |||||||
| Kredity | 4 | |||||||
| Doporučený ročník / semestr: | 1/2 | |||||||
| Povinné předcházející předměty: | ||||||||
| Doporučené předcházející předměty: | Číslicové zpracování signálů a obrazů | |||||||
| Souhrn: | ||||||||
| Předmět je zaměřen na vybrané metody třírozměrného modelování včetně metod rozpoznávání objektů a užití virtuální reality pro konstrukci virtuálních těles a scén. Součástí předmětu je i seznámení s elementy počítačového vidění v informatice. Předmět zahrnuje dále vlastnosti jazyka VRML a propojení s vybranými elementy webovských aplikací. Vývojovým prostředím je systém MATLAB a jeho knihovny. | ||||||||
| Anotace: | ||||||||
| 1 | Pojem virtuální reality, principy ovládání virtálního světa. Avatar. VRML prohlížeče. | |||||||
| 2 | Pricipy tvorby 3D světa, základní postupy, jejich matematické pozadí. | |||||||
| 3 | Homogenní souřadnice. Geometrické transformace ve 3D. Osvětlovací modely. | |||||||
| 4 | Modelování statické scény ve VRM, struktura souboru, graf scény, atributy, prototypy, VRML a HTML | |||||||
| 5 | Uzly geometrických těles | |||||||
| 6 | Uzel Transform a jeho atributy | |||||||
| 7 | Vzhled geometrických těles. Práce s textem. | |||||||
| 8 | Skupinové a synovské uzly | |||||||
| 9 | Práce se světelnými zdroji. | |||||||
| 10 | Časově závislé uzly | |||||||
| 11 | Vázané uzly. Interpolátory | |||||||
| 12 | Přehled nástrojů pro 3D modelování | |||||||
| 13 | STUDIE 1 - tvorba statického virtuálního světa | |||||||
| 14 | STUDIE 2 - tvorba dynamického virtuálního světa | |||||||
| Literatura: | ||||||||
| [1] | Žára J., Laskavý průvodce virtuálními světy, Computer Press, Brno, 1999 | |||||||
| [2] | Žára J., Jazyky pro popis virtuální reality, učební text ČVUT, 2000 | |||||||
| [3] | Zrzavý J., VRML - tvorba dokonalých www stránek, Grada, Praha, 1999 | |||||||
| [4] | Grepl R., Modelování mechatronických systémů v Matlab/SimMechanics, BEN 2007 | |||||||
| [5] | Burdea G.C., Virtual Reality Technology, 2003 | |||||||